lördag 18 maj 2013


Malmös kriminella horunge-poliser skickade grova sms till den misstänktes familj och flickvän

 

Malmö. 
Bato Schlueter, 19, greps och låstes in hos polisen i Malmö och hans mobiltelefon togs i beslag. Men medan han satt inlåst skickades flera grova sms till 19-åringens släkt och vänner - från Batos telefon som var omhändertagen av polisstationens personal.

- Det är osmakligt och oprofessionellt, säger Thomas Brandt, stationsbefäl vid Davidshalls polisstation.

Tidigt på kvällen den 2 maj greps Bato och några av hans kamrater i Malmö misstänkta för försök till inbrott. Vännerna placerades i olika polisbilar och transporterades till polishuset på Davidshall i centrala Malmö.

- Där blev jag visiterad och de som jobbar där plockade av mig alla mina prylar, nycklar, plånbok och min mobiltelefon, säger Bato.

De personliga tillhörigheterna togs om hand av arrestvakterna och Bato sattes i en cell.

Grova sms skickades

Vad som sedan hände och hur det hände är oklart men flera personer i Bato Schlueters bekantskapskrets fick under kvällen och natten flera sms med mycket grova budskap från Batos telefon, som alltså var omhändertagen i polishuset.

- Min 18-årige lillebror undrade var jag var någonstans. Till svar fick han frågan om vi skulle runka tillsammans, säger Bato.

Under kvällen och natten fortsatte brodern och andra personer, bland andra Batos dåvarande flickvän, att få flera grova sms med Bato som avsändare. Flera av sms:en handlar om hur Bato säger sig ha blivit homosexuell och att han håller sig undan med sin nya man. Allt medan 19-åringen alltså satt inlåst hos polisen och utom någon som helst kontroll över sin telefon.

- Det här är så jävla sjukt och kränkande. Det var först när jag släpptes ut på kvällen den 4 maj som jag fick veta vad som hade hänt, säger han.

Polisanmält händelsen

Tillsammans med sin pappa Janko har Bato Schlueter lämnat in en polisanmälan efter händelsen. Anmälan har lämnats över till polisens avdelning för internutredningar. Nu leds utredningen av åklagaren Jan Pernvi på riksenheten för polismål i Malmö.

- Det har precis nått mig och jag har gett direktiv till polisen att närmare ta reda på omständigheterna i det här fallet. Vi vill klara upp vad det handlar om och se om det stämmer att hans telefon har använts under tiden han var frihetsberövad, säger Jan Pernvi. Bland annat hoppas utredarna kunna styrka tidsangivelserna som finns från meddelandena.

Fortfarande beslagtagen

Telefonen är fortfarande i beslag eftersom den ingår i utredningen om det misstänkta inbrottsförsöket som Bato greps för. Men konversationerna finns sparade hos mottagarna av de grova sms:en.

- Om de som skickade sms:en har raderat meddelandena går det ändå att kontrollera vilken tid de sändes via min operatör, säger Bato som är djupt förbannad.

- Det här är inte klokt, någon använder min telefon för att skicka kränkande meddelanden till min familj och mina vänner. När mamma såg att "jag" skulle vara på väg att sticka utomlands blev hon jätteorolig. Det här måste polisen utreda noga, jag vill få en ursäkt, säger Bato Schlueter. Thomas Brandt, stationsbefäl vid polisstationen på Davidshall, känner inte till ärendet och kan inte närmare kommentera anmälan.

- Men om det har hänt på det sättet som det beskrivs är det både osmakligt och oprofessionellt, säger han.

2 kommentarer:

  1. National Police Board Of Sweden (194.18.73.70) [Label IP Address]
    Sweden Sweden

    (No referring link)
    20 May 2013 09:38:34
    corruptiosweden.blogspot.se/

    SvaraRadera
  2. Regeringskansliet (193.188.156.17) [Label IP Address]
    Sweden Stockholm, Stockholms Lan, Sweden

    21 May 2013 13:51:48
    corruptiosweden.blogspot.se/2013/05/kriminella-poliser-fran-malmo-skickade.html

    SvaraRadera