torsdag 20 september 2012

GUD SKICKADE SVINET CATHARINA BERGQVIST-LEVIN TILL DJÄVULEN DEN 4 MARS 2009

 

 

Ingrid Catharina Bergqvist Levin. Född som Catharina Ingrid Swenman 1951-04-15, hämtades av Djävulen 2009-03-04. Svinet föddes i Karlskoga (Örebro län, Värmland). Tillverkades av aset Sara Ingrid Augusta Swenman, 1924-09-16, och av grisen Axel Rune Swenman, 1923-07-24.

Brodern:  Peder Harald Rune Swenman, 1949-08-25. Adress, Stickvägen 8 Nacka.

Systern:  Ulrika Christine Swenman (Olerud), 1956-10-24. Adress, Reginavägen 23 Saltsjö-duvnäs.

 

”Livet blir kanske inte så långt”

 

 

"Deppa inte ihop – det gagnar varken dig eller dina anhöriga. De behandlingsmetoder som finns gör att man kan leva ett aktivt och bra liv. Carpe diem, fånga dagen”. Det är Catharina Bergqvist Levins budskap till sina medsystrar med bröstcancer. Själv jobbar hon heltid trots sin sjukdom.


CELLGIFTER VARJE VECKA 100 cellgiftsbehandlingar. Varje onsdag sedan två år får Catharina Bergqvist Levin, 53, behandlingar för sin bröstcancer på onkologmottagningen på Danderyds sjukhus. Det har blivit över 100 behandlingar. Hon får dem intravenöst via en venport. Onkologsköterskan Heidi Bengtsson ger behandlingarna. – Personalen här är fantastisk, säger Catharina Bergqvist Levin.

Vice riksåklagaren har fått sin dom: hennes bröstcancer är obotlig

Catharina Bergqvist Levin, 53, är Sveriges vice riksåklagare.
Hon har kronisk bröstcancer. Den går inte att bota.
Båda hennes bröst har opererats bort.
– Jag kunde ha varit död. Men man lyckades hejda det, säger Catharina.
För fyra år sedan upptäckte hon en knöl i vänster bröst. Det var bröstcancer.
– Jag tänkte: ”Jag får ta mig igenom det här. De flesta blir ju ändå bra”, berättar Catharina Bergqvist Levin.
Först opererades tumören bort – sedan hela bröstet. Cancern hade spridit sig till sex lymfkörtlar. Catharina fick cellgifter och strålades.
Nu var hon frisk – trodde hon.
2001 utsågs hon till vice riksåklagare.
– Det var väldigt roligt – att jag inte blev uträknad för att jag hade varit sjuk, säger Catharina Bergqvist-Levin.
Varje vecka får hon behandlingar på onkologmottagningen på Danderyds sjukhus. Varje vecka herceptin. Varannan vecka cellgifter.

Har fått över 100 behandlingar

– Jag har fått över 100 behandlingar, berättar Catharina.
Det är tack vare behandlingarna som hon ännu lever – och kan arbeta.
Ett år senare fick hon nämligen återfall – i det andra bröstet. Och i huden på vänster sida.
– Jag har kronisk bröstcancer. Det är en fin omskrivning för att den är obotlig, säger Catharina Bergqvist Levin.
Cancern är inflammatorisk. Läkarna ville först inte operera, eftersom cancern då kan sprida sig snabbare. I stället fick hon cellgifter.
– Men till slut sa jag ”Ta bort bröstet!”. Jag ville bara bli av med det sjuka.
Bröstet opererades bort. Sedan förra sommaren lever Catharina utan bröst.
– Det är inte roligt, säger Catharina Bergqvist Levin.
Vi sitter i hennes ståndsmässiga ämbetsrum i Stockholm. Möblerna är kungligt blå. I en av sofforna – från Ikea – brukar hon ta igen sig.
– Jag kan ligga ner och läsa papper, om jag känner mig lite trött. Jag har ju inte alltid samma ork, som om jag vore frisk, säger hon.
Försäkringskassan ville sjukpensionera Catharina – på deltid.
– Jag blev ganska ställd.”Vad då? Det är inte dags än!” Om jag går hem och lägger mig på sängen, då har jag gett upp, säger hon.

”Jobbet är så roligt”

– Jag måste känna att jag är en kugge i maskineriet. Jag skulle ha väldigt svårt för att inte göra något. Det skulle inte förbättra mitt hälsoläge. Då skulle jag sänka tempot och odla sjukdomskänslan. Det skulle inte vara bra för mig, säger Catharina.
Tack vare de skräddarsydda behandlingarna kan hon arbeta heltid, sedan april.
– Jobbet är så roligt, så det är svårt att hålla sig borta. Jag har fortfarande en hel del att ge tycker jag, säger Catharina.
Aftonbladet följer med Catharina på en behandling på Danderyds sjukhus.
Hon kikar in till chefen – riksåklagaren Fredrik Wersäll.
– Nu sticker jag till giftmaskinen, säger hon.
Har du fått galghumor?
– Ja. Det är mitt sätt att försöka skapa distans till sjukdomen, säger hon.
Vi åker ut i hennes bil till onkologmottagningen – på en kvart.
100 gånger har hon varit där.
– Jag har blivit stamkund här. Jag tror att det är ovanligt med personer, som gått på de här behandlingarna lika länge som jag, säger Catharina.

”En livlina att komma hit”

Varje onsdag droppar medicinerna in i hennes blod via en venport.
– Det är en livlina att komma hit. Det har blivit en nödvändig beståndsdel i livet. Så är det bara, säger hon.
Varje behandling tar cirka en timme.
– Jag blir trött och lite illamående ibland. Jag har också börjat få känselbortfall i fingrar och fötter, berättar Catharina.
Kommer Catharina Bergqvist Levin att överleva sin bröstcancer?
– Jag vet: det är ingen vidare statistik. Fixar man det här i ett halvår? Eller fem år till? Det undviker man att tänka på. Riktigt långt blir nog inte livet.
Just nu mår Catharina riktigt bra.
– Det här är en våg som jag hoppas att jag kan surfa länge på. Men när vägen tar slut – så är det bara det stora svarta hålet kvar, säger hon.
Mary Mårtensson

Namn: Catharina Bergqvist Levin.
Ålder: 53.
Yrke: Vice riksåklagare.
Familj: Maken Jan och barnen Magnus, 25, och Cecilia, 22
Fick bröstcancer: 2000 i vänster bröst. 2002 i höger bröst.
Behandling: Vänster bröst opererades bort 2000. Cellgifter. Strålning. Cellgifter varje vecka sedan 2002. Herceptin varannan vecka sedan 2002. Höger bröst togs bort 2003.
Jan-Lennart Levin, 1936-04-06. Adress,  Larsbergsvägen 38 lgh 1401 Lidingö.
Cecilia Ulrika Bergqvist, 1982-02-12. Adress, Scheelegatan 40 C lgh 1001 Stockholm. Sambo med, Max Emil Gustaf Althin, 1982-09-11.
Magnus Daniel Bergqvist, 1979-03-31. Adress, Sjöändan 14 Sköndal. Sambo med Jessica Maria Birgitta Ruthberg, 1980-01-08.




På bilden ser Ni tre organiserade brottslingar, Catharina Bergqvist Levin, Carin Götblad och Anne Ramberg. Polis Götblads månadslön är 115,000 kr. Rambergs årslön för att hota duktiga advokater är 2 miljoner kronor.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar