onsdag 27 juni 2012

Polis Torbjörn Jonsson-Hellmouth åtalas för att ha misshandlat tonåringar

Polis Torbjörn Jonsson-Hellmouth åtalas för misshandel av tonåringar på buss

Kommissarie Torbjörn Jonsson-Hellmouth vid Stockholmspolisen åtalas för misshandel av två pojkar i 18-årsåldern. "Helt omotiverat", säger åklagare Kay Engfeldt. Polis Jonsson-Hellmouth nekar.
Poliskommissarien var på väg hem från arbetet med buss då han noterade att en av de två pojkarna ristade något på bussens fönsterruta. Torbjörn Jonsson-Hellmouth ska då ha gått fram till de två pojkarna, legitimerat sig och börjat slå dem.

-Helt omotiverat, säger åklagare Kay Engfeldt som åtalar poliskommissarien som tycker att han hade rätt att slå tonåringarna. Händelsen filmades av en övervakningskamera i bussen.





 FAMILJEN JONSSON
1968-12-08, Jonsson, Torbjörn Gustav. Född 8/12 1968 i Farsta (Stockholms stad, Södermanland).

Fadern: 1946-06-10, Jonsson, Arne Gerhard. Född 10/6 1946 i Katarina (Stockholms stad, Uppland).

Gift man (22/6 1968).

Modern: 1945-12-29, Jonsson, Inger Marianne. Född 29/12 1945 i Brännkyrka (Stockholms stad, Södermanland).

Gift kvinna (22/6 1968).

Systern: 1974-06-12, Jonsson, Anneli Maria.

Brodern: 1971-03-01, Jonsson, Krister Gunnar.

1 kommentar:

  1. På övervakningsfilmen kan man se hur polis Torbjörn Jonsson-Hellmouth konfronterar pojkarna, då en av dem vandaliserar bussen, och hur han flera gånger slår mot dem.

    - Jag knuffade dem för att få kontakt med dem, säger polis Torbjörn Jonsson-Hellmouth i förhör.

    Nu åtalas han.

    Det var vid halvelvatiden på kvällen, den 6 oktober förra året, som polismannen steg på buss 875 vid Gullmarsplan i Stockholm, på väg hem från jobbet.

    Några hållplatser senare stiger två unga män på, och sätter sig längst bak i bussen.

    Åtminstone en av dem börjar rista i fönsterrutan på bussen med en sten, vilket polismannen ombord upptäcker, och går bak till dem.
    ”Fick ganska ont”

    Enligt ungdomarna slår polisen utan förvarning till en av dem med öppen hand i bakhuvudet, flera gånger, och visar först därefter upp sin polislegitimation.

    - Jag hörde inte ens att han kom så slog han till mig hårt i bakhuvudet. Jag flög in i en kant inne i bussen så jag slog i både bakhuvudet och framhuvudet och fick ganska ont, säger den 17-årige pojken i förhöret.

    Hans kompis, också han 17 år, säger att han, på sin sida av bussen, inte hade ristat något i rutan, men att någon annan gjort det tidigare och att polismannen därför trodde att han också gjort det.

    - Han slog mig, sedan efter så sa han ”har du gjort det där”?

    Slaget var, säger kompisen, med öppen hand.
    Blev förbannad

    Polismannen berättar i förhör hur han på väg hem från jobbet upptäckte vad killarna bak i bussen höll på med.

    - Till slut blir jag jävligt förbannad och går bak och frågar vad i helvete de håller på med?

    Han säger att han möttes av en ”hotfull attityd”.

    - Som jag minns det tror jag att jag legitimerade mig i det läget som polis.

    Stämningen var, medger polismannen, hätsk och han var högljudd för att dominera situationen.

    Polismannen erkänner i förhöret att han "knuffat till" en av killarna.

    - För jag fick liksom ingen kontakt med honom.

    Polismannen säger att han sedan tog killen som ristats personuppgifter, och skrev ner dem.

    Men någon anmälan, eller händelserapport, skrev han aldrig.

    - Ja, rätt eller fel. Polismässigt var det jätteklantigt. Men gjort är gjort.
    ”En polis ska inte hålla på så där”

    Ett par dagar efter händelsen gick en av pojkarna till polisen och anmälde det som hänt.

    I går åtalades polismannen, misstänkt för misshandel.

    Hela händelseförloppet, från att polismannen går bak i bussen fångades av bussens övervakningskamera, och det är nu ett av åklagarens bevis. Men polismannen själv hävdar att filmen stärker hans version, att han inte slog utan "puttade" till dem för att han inte "fick kontakt".

    De här bilderna bekräftar ungefär det som jag beskrivit, säger han i förhör.

    En av killarna får i förhöret frågan vad han vill ska hända nu.

    - Helst att han får sparken för en polis ska inte hålla på så där, en polis ska inte gå och slå ungdomar på bussar för att dom är påverkade och gör något dumt.

    SvaraRadera