onsdag 9 april 2014

Kammaråklagare slutar i protest – ”har aldrig fungerat sämre än idag”

Ulrika Rogland

Polisen har för lite resurser att utreda vålds- och sexualbrott mot kvinnor och barn. Det menar kammaråklagare Ulrika Rogland som nu slutar i protest, enligt TV4 Nyheterna Malmö.

Kammaråklagare Ulrika Rogland, som har profilerat sig inom vålds- och sexualbrottsmål, väljer nu att sluta då hon inte tycker att polisen ger tillräckligt med utredningsresurser till sådana brott. Oftast dröjer utredningarna för länge, enligt Rogland, eller så utreds brotten inte alls.
 Även om jag har älskat mitt arbete tycker jag inte alls att jag kan göra det så bra som jag vill, och då vill jag testa något annat, säger hon till TV4 Nyheterna Malmö.
Ulrika Rogland har tagit tjänstledigt de närmaste sex månaderna för att istället arbeta som målsägandebiträde, med start i juni i år. 

– Jag har möjlighet att komma tillbaka som åklagare, men det är inte min avsikt, säger hon till Sydsvenskan.
Enligt Ulrika Rogland har utredningsverksamheten aldrig fungerat sämre än den gör idag.
– Nu har man bytt ledning två gånger och man har en otroligt stor personalomsättning, men fortfarande inte tillräckligt med resurser och för första gången har jag blivit nekad resurser ett par gånger, säger hon till TV4 Nyheterna Malmö.
Chefsåklagaren Ola Sjöstrand instämmer i kritiken att polisen har haft för lite resurser att utreda vålds- och sexualbrottsmål. 
– Fram till förra sommaren var det bra resurser och bra genomströmning. På sensommaren så trillade det ihop, säger han till Sydsvenskan.
Malmös polismästare Ulf Sempert medger att åklagarna har rätt i att det periodvis har varit för få utredare på familjevåldssektionen.
– Det är ett oerhört påfrestande arbete, man kan inte göra det livet ut så där är en naturlig omsättning på personal, säger han till tidningen.
Det kommer dock att ske en bättring inom en snar framtid, hävdar Sempert. 
 – Så mycket personal som vi nu har på gång har vi aldrig haft innan, säger han till tidningen.







Åklagare Ulrika Rogland ljuger för att dölja... by f100004615690246

0 kommentarer:

Skicka en kommentar