måndag 9 december 2013

Larmade om gift i dricksvattnet - fick sparken av världens bästa Reinfeldt-demokrati



Publicerad 26 maj 2008
När Erkki Ekman och Daniel Lilja på Örkelljungas vattenverk i tre års tid förgäves larmat om att dricksvattnet i Örkelljunga innehöll halter av det DDT-liknande miljögiftet Totex, fick Erkki Ekman nog. Han gick till tidningen och berättade om det förgiftade vattnet. I dag är han arbetslös.
Under flera års tid såg Erkki Ekman och Daniel Lilja, som arbetade vid en av kommunens vattentäkter, att gränsvärdet för miljögiftet diklorbenzamid överskreds i Örkelljungas dricksvatten. De larmade sina chefer, men ingen tyckte att det var någonting man skulle göra något åt.
– Varenda gång som jag såg hur värdena överskreds tog jag kontakt och varnade, men jag fick höra att jag överdrev, säger Erkki Ekman.
– Det var direkt kriminellt, säger Daniel Lilja.

DDT-liknande gift

Det var det cancerframkallande giftet diklorbenzamid som rann i kranarna hos Örkelljungaborna. Ett gift som med största sannolikhet kommit från det DDT-liknande och sedan 1991 totalförbjudna bekämpningsmedlet Totex.
Efter att i tre års tid förgäves ha varnat för cancergiftet, fick Erkki nog.
– Till slut gick jag till tidningen och berättade allt, säger han.
Erkkis avslöjande ledde till ett flertal artiklar i bland annat Helsingborgs dagblad. Han valde att vara annonym för att det inte skulle få några konsekvenser för honom och hans jobb. Men det hjälpte inte. Både Erkki Ekman och Daniel Lilja blev av med sina jobb.

Inget samband

Det finns inget samband mellan giftlarmet och uppsägningarna, säger en av Erkkis tidigare chefer, VA-chefen Pär Gustafsson.
– Vi har gjort en omorganisation, det försvann två tjänster och det blev Erkki Ekman och Daniel Lilja som fick gå. Jag kände inte till att det var Erkki som gått till tidningen, säger han.
Eftersom Erkki och Daniel var sist anställda på Vattenverket var det de som stod på första plats vid eventuella uppsägningar, säger han.
– Allt enligt regeln - sist in först ut.

JO-anmält

Men Erkki och Daniel är övertygade. De fick sparken för att de varit obekväma och avslöjat vattenskandalen i Örkelljunga. Nu är det hela JO-anmält.
Skulle Erkki göra om samma sak om det hände igen?
– Absolut. Jag jobbade inte först och främst för mina chefer. Jag jobbade för Örkelljungas kommuninvånare. Och för att de inte skulle ha gift i vattnet, säger Erkki.
I dag sitter det ett billigt kolfilter i vattentäkten. Ett filter som effektivt tar bort cancergiftet. Men det tog drygt tre år att få det på plats. 
 
 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar