onsdag 18 juni 2014


Poliser Michael Appelgren och Joel Skaaret misstänks för skadegörelse och misshandel av den 62-årige Porscheföraren Kent L.

Polis Joel Skaaret, ingen respekt för äldre personer.

En äldre man (Kent) uppges ha kört ifrån polisen ”fortare än en avlöning” och biljakt inleddes. När Kent till slut stoppades slog poliser Joel Skaareet och Michael Appelgren med batonger mot Porschen och drog ut 62-årige Kent ur bilen. Poliserna Skaaret och Appelgren åtalas nu för feg misshandel och skadegörelse mot Porschen pga avundsjuka och kopiering av engelska tv-serien COPS.

62-årige Kent från Stockholmstrakten anmälde i slutet av november poliserna efter en händelse i samband med en biljakt. Om vad som föranledde händelsen går åsikterna isär. Klart är att 62-åringen kört för fort, men ska poliser få misshandla dem som begår trafikbrott?

En polisman som först iakttog Porschen, en 997 från 2010, vid Lidingöbron i Stockholm beskrev att den ”försvann som en avlöning över bron”. Även Kent har medgivit att han kört över hastighetsbegränsningen. Flera poliser vittnar om att man med blåljus jagat bilen och försökt få honom att stanna, men Kenta ska inte ha gjort någon ansats att stanna. Själv hävdar han i förhör att han inte märkt någon polis följt honom.

Polisen uppger att när de kört i 150 kilometer i timmen ska Porschen snabbt ökat avståndet. När de till slut fick stopp på Porschen i en korsning, då han hamnat bakom en lastbil, har 62-åringen inte velat gå ur bilen.

”Inte förrän ni slutat vara så arga”, uppges Kent ha sagt, både enligt honom själv och polispatrullen som stoppade honom. Då slog en av poliserna 5-6 slag med batong mot Porschens ruta, utan att få sönder glaset. När 62-åringen efter en stund öppnar slet poliserna ur honom och handfängslade honom med skrapsår som följd. Poliser får inte bestraffa enskild för att enskild begått brott eller av annan orsak, det är upp till domstolen.

Skadorna på Porschen beräknas till ett värde av 18 840 kronor och de båda poliserna åtalas misstänkta för skadegörelse och misshandel, med tjänstefel som alternativ rubricering.


Ansvarsyrkanden m.m.
1. SKADEGÖRELSE alt. TJÄNSTEFEL (Appelgren), MISSHANDEL alt. TJÄNSTEFEL (Appelgren och Skaaret) (0150-K5724-13)


Målsägande
Kent L.

Gärning
Poliserna Michael Appelgren och Joel Skaaret har under tjänstgöring som poliser vid Polismyndigheten i Stockholms län den 28 november 2013 på Lidingövägen i Stockholm stoppat personbilen LYT 935 då den framförts i hög hastighet på olika gator av målsäganden Kent L.

TR mål: B 3543-14
Stockholms tingsrätt

Ärende AM-179125-13
Chefsåklagare Anders Jakobsson

Efter att bilen stoppats har Michael Appelgren förövat skadegörelse på Kent L. personbil LYT 935 genom att med sin batong slå flera slag på bilen, vilket förorsakade skador på bilen uppgående till 18 840 kr. Appelgren har i vart fall av oaktsamhet vid myndighetsutövning åsidosatt vad som gällt för uppgiften genom att använda batongen på ovan nämnda sätt för att genomföra tjänsteåtgärden trots att andra medel inte varit otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna inte varit försvarligt.

Michael Appelgren och Joel Skaaret har sedan tillsammans och i samförstånd misshandlat Kent L. genom att slita ut Kent L. ur personbilen och kasta ner honom på marken och trycka ett knä mot Kent L. rygg samt belägga honom med handfängsel. Av misshandeln tillfogades Lindgren smärta, svullnad och skrapsår. Appelgren och Skaaret har i vart fall tillsammans och i samförstånd av oaktsamhet vid myndighetsutövning åsidosatt vad som gällt för uppgiften genom att använda ovan beskrivna våld mot Kent L. för att genomföra tjänsteåtgärden trots att andra medel inte varit otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna inte varit försvarligt.

Lagrum
3 kap 5 § brottsbalken och 12 kap. 1 § brottsbalken, alternativt 20 kap. 1 § brottsbalken.

Bevisning
Skriftlig bevisning
Fotografier (se sid 20-21 i fu-prot), till styrkande av de skador som uppkommit på Kent L. personbil LYT 935.
http://www.scribd.com/doc/230227877/Poliser-Michael-Appelgren-Joel-Skaaret-%C3%85talas-Skadegorelse-Porsche-Misshandel-Stamningsansokan


Polismyndighet
Rikspolisstyrelsen IU
Utredningsenhet Stockholm
Diarienr 0150-K5724-13
Anmält datum 2013-11-29


Anmälan mot poliser Joel Skaaret och Michael Appelgren
Kent L. bifogar en skrivelse som han har med sig som stöd för minnet. Han uppger att han blir stoppad av två mycket aggressiva poliser som är hotfulla och skriker högt hela tiden.

Kent L. berättar.
Jag vågar inte gå ur bilen. Jag ber dem lugna ner sig så jag kan gå ut. Istället så hotar de att slå in min sidoruta och sedan börjar de slå hårt på sidorutan med batongerna. Skador och märken uppstår på sidorutan och i plåten på A stolpen. Jag försöker upprepade gånger att få dem att lugna sig. När jag öppnar
dörren sliter de ut mig ur bilen och trycker ner mig hårt på marken med en fot i ryggen och sätter sedan på handfängsel. Det gör väldigt ont i handlederna och i ryggen där jag tidigare har en svår skada från en trafikolycka.

SKADOR
Värk i hela kroppen,ryggen,bröstkorg och revben på höger sida
Värk i handlederna och stora rodnader efter hand fängsel
Skadorna medförde stora problem att sova under natten.

ANMÄLAN
Polismännen har utfört grovt övervåld vid gripandet som inte kan motiveras av situationen då jag inte var hotfull. Jag vägrade inte kliva ur bilen men var väldigt rädd för vad som i så fall skulle hända De var väldigt aggressiva Jag har tidigare kroppskador från en trafik olycka Jag var livrädd att skadas av de båda mycket aggressiva poliserna Jag upplever mig kränkt av deras behandling som inte motiverades av situationen. Jag var rädd för att skadas. Jag anser också att det inte fanns anledning att slå sönder min bil.

SIGNALEMENT
Det var de första poliserna som kom till platsen.Den som var värst var den mest magerlagda av dem han hade insjunkna kinder och ett rött ovårdat skägg.

F: Du har då anmält polisen i en anmälan som jag har fått hand om. Vad är det du är kritisk emot, kan du berätta det i generella ordalag till att börja med.
L: Dom två polismännen som kom först på platsen då, det är bakgrunden till att jag blev stoppad var en hastighetsöverträdelse då. Dom kom ju…var mycket, mycket aggressiva, dom bara stod och skrek, ögonen var stora som tefat på honom, men jag började ifrågasätta om han var drogad den ena killen, den som var värst utav dom. Men jag vågade inte gå ur bilen med, på det sättet som dom uppträdde mot mig va. Jag vägrade inte på något sätt utan det var, jag vevade ner fönstret och sen började dom slå på rutan vilt, båda två. Och den personen som var värst, det var ju hans som var helt ursinnig då och slog, han slog sönder bilen, det kan du se enligt den fotodokumentationen som jag har med mig.

Och jag vill inte få min bil ytterligare sönderslagen, så att jag gick ur, men jag var livrädd att skada min rygg, eftersom jag har en trafikskada sen, sen -94 då 1994, som gjorde att jag förlorade både hälsan och mitt arbete osv, osv jobbat som pilot i många år. Och den här, dom här hälsoproblemen har bara varit, dom har förvärrats utav den här händelsen. Dom slet ut mig ur bilen och så ner, kastade ner mig på marken och på med handfängsel och fot eller knä i ryggen, jag vet inte vilket och det gjorde förbannat ont, så jag bara skrek hela tiden att dom skulle sluta va och dom gav sig inte, dom klämde mig så jag hade liksom sår på armarna då efter handfängsel.
F: Alltså handlederna?
http://www.scribd.com/doc/230328070/Polisen-Michael-Appelgren-Joel-Skaaret-Misshandel-Skadegorelse-FUP

Fega kriminella svin, Michael Appelgren och Joel Skaaret, har tittat på COPS och härmar brottslingar i andra länder, precis som dem fega kräk som begår fega brott mot försvarslösa och kallar sig "gangsta".


Förnamn:     Joel
Efternamn:     Skaaret
Gatuadress:     Lotta Svärds gränd 16 lgh 1304
Postnummer:     129 57
Postort:     Hägersten
Kommun:     Stockholm
Födelsedatum:     1984-02-22
Född 22/2 1984 i Hosjö (Kopparbergs län, Dalarna).

Förnamn:     Anna Karin
Tilltalsnamn:     Karin
Efternamn:     Ohlsson
Gatuadress:     Lotta Svärds gränd 16 lgh 1304
Postnummer:     129 57
Postort:     Hägersten
Kommun:     Stockholm
Födelsedatum:     1984-04-25

Modern:
Förnamn:     Katarina
Tilltalsnamn:     Katarina
Efternamn:     Skaaret
Gatuadress:     Hyttgatan 31 L
Postnummer:     791 60
Postort:     Falun
Födelsedatum:     1958-03-19
Född 19/3 1958 i Silbodal (Värmlands län, Värmland).

Fadern:
Förnamn:     Allan Böre Anders
Efternamn:     Skaaret
Gatuadress:     Hyttgatan 31 L
Postnummer:     791 60
Postort:     Falun
Födelsedatum:     1953-09-20

Systern:
Förnamn:     Jenny
Efternamn:     Skaaret
Gatuadress:     Rackarbergsgatan 36 lgh 1107
Postnummer:     752 32
Postort:     Uppsala
Särskild postadress
C/O-adress:    
Gatuadress:     Hyttgatan 31 L
Postnummer:     79160
Postort:     Falun
Födelsedatum:     1986-04-10
Född 10/4 1986 i Hosjö (Kopparbergs län, Dalarna).

Brodern:
Förnamn:     Simon
Tilltalsnamn:     Simon
Efternamn:     Skaaret
Gatuadress:     Flogstavägen 49 A lgh 1102
Postnummer:     752 73
Postort:     Uppsala
Födelsedatum:     1989-04-26


Förnamn:     Michael Carl Alexander
Tilltalsnamn:     Michael
Efternamn:     Appelgren
Gatuadress:     Fredsgatan 23 lgh 1202
Postnummer:     172 33
Postort:     Sundbyberg
Födelsedatum:     1981-07-29
Född 29/7 1981 i Råsunda (Stockholms län, Uppland).

Sambon:
Förnamn:     Liv Sanna Anneli
Efternamn:     Lindström
Gatuadress:     Fredsgatan 23 lgh 1202
Postnummer:     172 33
Postort:     Sundbyberg
Födelsedatum:     1981-08-08

Modern:
Förnamn:     Eva Adriénna
Efternamn:     Appelgren
Gatuadress:     Lövgatan 44
Postnummer:     169 32
Postort:     Solna
Födelsedatum:     1954-01-07
Född i annat land.

Fadern:
Förnamn:     Peter Carl Lennart Marian
Efternamn:     Appelgren
Gatuadress:     Lövgatan 44
Postnummer:     169 32
Postort:     Solna
Födelsedatum:     1955-09-13
Född 13/9 1955 i Johanneberg (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).

Systern:
Förnamn:     Camilla Adrienna Isolde
Efternamn:     Appelgren
Gatuadress:     Viktor Sjöströms väg 4 lgh 1001
Postnummer:     169 40
Postort:     Solna
Födelsedatum:     1983-01-12

Brodern:
Förnamn:     Martin Peter Lennart
Tilltalsnamn:     Martin
Efternamn:     Appelgren
Gatuadress:     Grödingevägen 21
Postnummer:     147 31
Postort:     Tumba
Kommun:     Botkyrka
Födelsedatum:     1977-05-11


0 kommentarer:

Skicka en kommentar